Tuesday, July 16, 2013

Gastrik

Assalamualaikum.. lama dah saya tak menjengah ke blog saya ni. macam2 dugaan tiba sampai tak sempat nak sentuh laptop ni.. tapi takpe hari ni saya ada perkara yang saya nak share..saya rasa penting untuk saya share..begini ceritanya...

10 July..saya kena gastrik.. sejak boss bagi target (saya bekerja sebagai pegawai bank luar negara) saya terus stress. tengok muka boss stress. duduk kat pejabat stress. asyik dok fikir...boleh hit ke tak boleh hit target yang boss dah set tu.. adehhh. separuh hari je saya kat opis pastu tak tahan dah.. nak balik.. amik halfday mc. parah dah ni. takpe.. makan ubat. minum ESP..tidur

14 July.. 10.30 malam. kena lagi sekali. sakitnya kali ini saya boleh gambarkan sebagai MAHA sakit. tak pernah gastrik macam ni.. fikir punya fikir.. cheisss.. berbuka saya minum air lemon (buat sendiri k) lepas tu saya minum ESP, amik Vitalea dan Alfalfa. (minum lemon -berasid, ESP- soya keluarkan gas & Alfalfa buat saya cirit-birit! )




marahnya bukan kepalang sebab Shaklee gastric aku menjadi. lepas ni tak nak makan lagi suplimen ni. tak percaya dah!

15 July.. lepas berbuka aku tak sentuh suplimen Shaklee. aduihhh kena juga.. tak puas hati aku.. makan biskut, minum milo O panas pastu tidur

16 July.. aku pergi klinik jumpa dr.. tak puas hati asyik gastrik..pagi ni pun  perut pedih2 lagi. Dr soal siasat saya..

Dr:awak makan perlahan ke laju?.. 
saya:perlahan  (Dr lelaki.. kalau aku jawab laju malula.. gelojoh namanya- gila kau.. dah lapar puasa nak makan pelan2?? kau agak? hahaha)

Dr: awak kunyah sampai hancur tak?
saya: mestilah
(mana taw hancur ke tak.. agak2 dah tak berketul sangat aku telanlah.. hahaha)

Dr: awak minum air selang-seli dengan makanan kan?
saya:errrrrr.. ha ah

fikir punya fikir.. itulah salah saya sampai kena gastrik
1) tak pandai handle stress- kena ambil Bcomplex&Ostematrix
2) saya minum sambil makan.. jadi enzim perut terganggu untuk hadam makanan-kena tunggu skurang2nya setengah jam
3) lepas makan saya solat pastu terus baring2..penatla katakan

jadi saya salahkan Shaklee adalah salah sebab:
Kacang Soya dan Alfalfa bersifat alkali.. bila perut terlalu berasid ditambah dengan alkali.. alkali akan cuba meneutralkan asid..sebab itulah saya cirit-birit. Lemon pulak walaupun dia berasid tapi lepas dia masuk ke dalam perut ia akan jadi alkali.. 



inilah dia gambar pokok Alfalfa.. macam taugeh.. ke taugeh??


Berikut ini adalah cadangan suplimen untuk masalah gastrik
Alfalfa sebagai detox, anti inflamasi dan mengandungi alkali tinggi yang boleh meneutralkan asid perut yang tinggi
B-Complex menggalakkan pencernaan normal
ESP membina sel sihat
Peppermint Ginger mengurangkan angin dan kembung
Ostematrix memberi kesan penenang

aku belajar sesuatu yang baru hari ni.. kalau tak tahu jangan terus buruk sangka.. kena kaji dalam2 kena tanya dan kena google..

Untuk maklumat lanjut & harga terbaik boleh pm saya sekarang juga!.

SITI ZUBAIDAH (ID 914134)
call/wassap:012-7555 917


No comments:

Post a Comment